Eigemann Daily Blog

現在は90年代に自分が米国留学した体験記を書いています。I am currently writing a memoir about my experiences of studying abroad in the U.S. in the 1990s.

【Ch.11 The end of Summer】アメリカ大学キャンパス滞在最終日

こんにちはEigemannです。

(English below)

 

夏のWest Chester大学での滞在は、気候が良く、緑に囲まれた静かな環境で非常に快適でした。楽しい日々も終わりに近づき、仲良くしてくれた皆にお別れを告げる時期になりました。今振り返ると、土地柄もあってか大変手厚く歓迎してもらったと思います。後に個人で再渡米した時には、当然ですが、このようにキャンパス全体で歓迎してもらうことはありませんでした。

 

特に、日本校と現地大学の架け橋役を務めていたGillという女性には大変お世話になりました。彼女は日本にも何度か来日しており、その時に話をしたことがありましたが、この滞在中も日本人グループの世話役として奔走してくれました。我々が暇でホームシックにならないようにと、映画鑑賞会を開いてくれたり、NYCやPhiladelphiaへの観光を引率してくれたり、4th of Julyの花火大会の鑑賞など、さまざまなイベントを主催してくれました。個人的にもドライブでキャンパスやWest Chesterの町を案内してくれました。

 

国がデカいので土地が広い、家がデカい、食べ物と飲み物のサイズも日本のものと比べて倍はデカい。日本のこまごまとした印象とは対照的に、アメリカではすべてが大きいという印象でしたが、この時に一番強く感じたのは、人の心の大きさでした。これまで、人に受け入れられることや認められること、寛容に接してもらうこととは縁遠い人生だったので、ここまで大した見返りもないのに好意的に接してくれる人々には、感謝の気持ちしかありませんでした。

 

最終日が近づくと、ほぼ知り合った人たちにお別れを言い、何人かには手紙を書いてお礼を伝えました。その人たちとはもう会うことがないだろうと思うと、喪失感が押し寄せました。落ち込んでいると、寮の受付の女の子がやってきて、頭を撫でてくれました。アメリカのドラマでよく見る光景のようでしたが、現実でしてくれるとは思わずありがたく感じました。

 

最終日。到着時と同様に皆でバスに乗り込み、空港に向かいましたGillや寮の受付の子が数名、見送りに来てくれました。「Thanks for everything!」としか言えませんでしたが、皆涙を流しながらハグしてくれました。ふと見ると、姉も来ていました。「皆で食べなさい」と言って大量の握り寿司を持ってきてくれました。初日に生活雑貨を借りた時以来、滞在中はあまり会うことがなかったので、出発時間も伝えていないのに、30名近く分の手作り寿司を持って現れたことに驚きました。

 

バスは空港に向けて出発し、寿司は皆で分けました。アメリカの食事に飽きていたようで、皆すぐに寿司を食べてしまい、自分はほとんど食べられませんでした。姉から自分宛ての手紙も添えてあり、そちらを読むことに夢中になっていました。姉は自分の滞在中の行動を見ていたらしく、「よく頑張っていた」という内容が書かれていたと思います。あまり交流が多い姉弟関係ではなかったので、この言葉はとても心に響きました。空港に着くまでのバスの中で、ずっと感傷に浸っていました。

 

(続く

 

----------

My stay at West Chester University during the summer was extremely comfortable, with good weather and a quiet environment surrounded by greenery. As the enjoyable days were coming to an end, it was time to say goodbye to everyone who had been kind to me. Looking back, I realize that the warm welcome I received was probably due in part to the nature of the place. Later, when I returned to the U.S. by myself, it was obvious that I didn’t receive the same campus-wide welcome.

 

I was especially grateful to a woman named Gill, who served as a bridge between the Japanese campus and the local university. She had visited Japan several times, and I had spoken with her during those visits, but during this stay, she also worked tirelessly to take care of the Japanese group. She organized movie nights to keep us from getting bored and homesick, led sightseeing tours to NYC and Philadelphia, and hosted various events like watching the 4th of July fireworks. She even personally drove me around the campus and showed me the town of West Chester.

 

Everything in the U.S. was big: the land, the houses, the food, and the drink sizes, all of which seemed twice as large compared to Japan. While Japan gave a more compact impression, in America, everything felt enormous. But the thing that struck me the most, and stayed with me afterward, was the people's big hearts. Having lived a life where I was far from being accepted, recognized, or treated with kindness, I could only feel gratitude towards people who treated me kindly without expecting much in return.

 

As the final day approached, I said goodbye to almost everyone I had met and wrote letters of thanks to a few. The thought that I would probably never see these people again left me with a deep sense of loss. When I was feeling down, a girl at the dorm’s reception came over and patted my head. It was a scene straight out of an American drama, and I was grateful to experience it in real life.

 

On the last day, we all got on the bus to head to the airport, just as we had when we arrived. Gill and a few of the girls from the dorm’s reception came to see us off. All I could say was "Thanks for everything!" but everyone hugged me with tears in their eyes. I noticed that my sister had also come. She handed me a large amount of sushi, saying, "Share this with everyone." I hadn’t seen her much during my stay, except when I borrowed some household items on the first day, so I was surprised when she showed up with enough handmade sushi for almost 30 people, even though I hadn’t told her the departure time.

 

As the bus departed for the airport, I distributed the sushi to everyone. It disappeared quickly since many people had grown tired of American food, and I barely got to eat any of it. My sister had also included a letter addressed to me, and I was absorbed in reading it. She must have been observing my actions during the stay because the letter said something like, "You did well." We had never been particularly close siblings, so her words deeply resonated with me. I spent the entire bus ride to the airport lost in thought.

 

To be continued.

 

 

eigemann.hateblo.jp