Eigemann Daily Blog

現在は90年代に自分が米国留学した体験記を書いています。I am currently writing a memoir about my experiences of studying abroad in the U.S. in the 1990s.

【Ch.46 Rock on】アメリカ滞在中に様々なライブミュージックを見に行く

こんにちはEigemannです。

(English below)

 

当然ながら、学業が目的で渡米したが、有名ミュージシャンのライブを観に行くことも、アメリカでしかできない経験の一つだった。日本では来日を待つか、東京など首都圏以外では地方に来てくれることが少ないため、アメリカでのライブ鑑賞は圧倒的にハードルが低かった。また、コロナ禍以降は減少したようだが、当時は大学のキャンパスに有名ミュージシャンがライブをしに来ることもあった。MTVに出ているようなアーティストが、なぜ田舎の大学にまで来るのか不思議だったが、それも営業活動の一環だったらしい。

 

1993年の夏、インディアナにもLollapaloozaが来たので、日本人仲間と一緒に観に行った。前年のラインナップが豪華だったため、期待は大きかった。会場に到着すると、Rage Against the Machineがすでに演奏を始めていた。アルバムを持っていたので、ライブで聴きたい曲が多かったが、Zack de la Rochaがずっとケネディ暗殺についてスピーチをしており、観客からブーイングが絶えなかった。Alice in Chainsの演奏が終わり、最後にPrimusの出番となったが、他の仲間が「帰りの渋滞を避けよう」と言い出したため、渋々会場を後にした。

 

1993年の冬、シカゴに引っ越した日本人の友人を、他の2人と一緒に訪ねた。夜はライブに行くことになり、新聞でその晩のライブ情報を調べた。週末の夜だったので、数多くのライブが開催されていた。候補はMotley Crue、Rage Against the MachineBootsy Collinsの3つだった。みんなの音楽の好みがバラバラだったので、間を取ってBootsy Collinsを観に行くことにした。Bootsyのことは知っていたが、どちらかというとロックが観たかった。ただ、他の仲間があまりノイジーな音楽が好きではなかったため、妥協した。

 

Bootsyのライブ会場であるバーに到着した時、バウンサーが免許証を見せてもなかなか入れてくれず、疑われたことを覚えている。中に入って事情がわかった。観客はほとんど黒人で、他は数人の白人女性がいる程度だった。そこに日本人4人が登場。アメリカ人から見れば高校生か中学生にしか見えなかっただろう。ある黒人男性が「何しに来たの?これBootsyのライブってわかってる?」と聞いてきたので、「もちろん知ってるよ。Pファンクとパーラメントのベーシストだよね」と答えた。彼はアジア人がその知識を持っていることに驚いていた。

 

Bootsyのライブが始まったが、彼はライブの中盤までステージで背を向けて演奏していた。曲はあまり知らなかったが、会場は盛り上がっていた。最後にBootsyがトレードマークのサングラスを外してステージダイブをしたが、目は開けなかったままだった。ダイブの後、観客に抱えられて会場を移動し、自分とも握手してくれた。嬉しかったが、めっちゃ汗まみれの手でこっちの手もベシャベシャになった。

 

1994年の夏、Jenniferの彼氏が大のメタルファンで、Metallicaのライブに行くか誘ってきた。もちろん二つ返事でOKした。Metallicaは何度も来日していたが、主に首都圏でのライブだったので、地方出身の自分はライブに行けずじまいだった。しかし、アメリカでは簡単に観られることに驚いた。会場はインディアナの隣のオハイオ州にある遊園地で、屋外でのライブだったため音響はあまり良くなかった。それでも爆音で、肌の毛が揺れるほどだった。名曲を次々と演奏したが、サビの部分はほとんど観客に歌わせていた。個人的には、全て本人たちに歌ってほしかったが、それでも満足だった。

 

同じ頃、今度はSlayerのライブをJenniferとその彼氏、私の3人で観に行った。オープニングアクトはPanteraとSepulturaで、どちらもメインで観たいくらいだった。会場は普段アイスホッケーの試合で使われている場所だったので、音響は最悪だった。ほとんどの曲が同じに聞こえ、Slayerの「Angel of Death」や「Seasons in the Abyss」など、ライブでいい音で聴きたらめちゃ盛り上がりそうだったが残念だった。

 

Collinsに移ってからは、有名ミュージシャンがキャンパスにライブに来ることに気づいた。Smashing Pumpkinsなどが来たが、チケットは売り切れで手に入らず、観られたのはGeorge Clinton & P-Funk All Starsだった。学校の講堂のような場所でのライブだったので、何となく不思議な感じがしたが、貴重な体験だった。観客はほとんど白人学生で、黒人学生は後ろの方で腕を組んでつまらなそうにしていたのが印象的だった。

 

Collinsの同じフロアに住んでいた友人が、インディアナポリスDe La Soulが来るから一緒に行こうと誘ってくれたので、これは見逃せないと思い同行した。会場はモール内の広場のような場所で、やや期待外れだった。De La Soulのメンバーも音響の悪さにステージ上で文句を言っていた。ステージもなく、まるで地下アイドルのライブのような規模で、あまりのひどさに途中で帰ったのを覚えている。

 

同じ時期に、Biggie、Wu-Tang、Snoopの合同ツアーがインディアナポリスに来るということで、Collinsの友人たちと一緒に観に行った。しかし、各アーティストのパフォーマンス時間はわずか20分ほどで、物足りなさが残った。もっと多くの曲を聴きたかったが、ほとんど期待するような曲は披露されなかった。とはいえ、豪華なラインナップを観られたことは、今でも印象に残っている。

 

寮に住んでいた頃に観たライブはこれくらいだった。振り返ると、もっと色々なアーティストを観ておけば良かったと思うが、当時はこれが精一杯だったし、どれも貴重な経験だった。ここまではテレビで観るようなビッグネームのアーティストばかりだったが、この後、知り合った人たちを通じてまた違う音楽シーンに触れることになる。

 

(続く

------------------

Of course, my primary reason for going to the U.S. was for my studies, but attending live concerts of famous musicians was one of the unique experiences I could only have there. In Japan, you either had to wait for them to come to Japan or, if you lived outside the Tokyo metropolitan area, there was a good chance they wouldn't even come to your region. Watching live performances in the U.S. was far more accessible. Although it seems that live performances on campus have decreased since the COVID-19 pandemic, back then, it was common for famous musicians to come and perform at universities. I used to wonder why artists who appeared on MTV would come all the way to a rural university, but it seems it was part of their promotional efforts.

 

In the summer of 1993, Lollapalooza came to Indiana, so I went with my Japanese friends to see it. Since the lineup the previous year had been spectacular, we had high expectations. When we arrived at the venue, Rage Against the Machine had already started playing. I owned their album, so there were many songs I wanted to hear live. However, Zack de la Rocha kept giving a speech about the Kennedy assassination, and the crowd kept booing him. After Alice in Chains' performance, Primus was set to play last. But some of my friends said, "Let's leave early to avoid the traffic," so reluctantly, I left the venue with them.

 

In the winter of 1993, I visited a Japanese friend who had moved to Chicago, along with two other Japanese friends. We decided to go to a live show that evening, so we checked the newspaper for that night's concert listings. Since it was a weekend night, there were quite a few performances. Our options came down to Motley Crue, Rage Against the Machine, and Bootsy Collins. Since we all had different musical tastes, we compromised and decided to see Bootsy Collins. While I knew of Bootsy, I was more interested in seeing a rock concert, but some of the others weren’t into noisy music, so we made this choice.

 

When we arrived at the bar where Bootsy's live performance was happening, the bouncer seemed suspicious even after seeing our IDs and was reluctant to let us in. Once inside, it became clear why. The audience was almost entirely Black, with only a few white women scattered about. And then, four Japanese people showed up. To American eyes, we must have looked like high schoolers or even middle schoolers. A Black man approached me and asked, "What are you guys doing here? Do you even know this is Bootsy's concert?" I replied, "Of course I know. He’s the bassist from P-Funk and Parliament, right?" He seemed surprised that an Asian person knew that much.

 

Bootsy’s performance began, but he played with his back to us for most of the first half of the show. I didn’t know many of the songs, but the crowd was hyped. Near the end, Bootsy took off his signature sunglasses and stage-dived into the audience, but he kept his eyes closed the whole time. After the dive, the crowd carried him around, and he even shook my hand. I was excited to have shaken hands with a celebrity, but at the same time, his hand was so sweaty that mine ended up drenched too.

 

In the summer of 1994, Jennifer’s boyfriend, a huge metal fan, invited me to a Metallica concert. I agreed without hesitation. Metallica had come to Japan several times, but since they mostly performed in the Tokyo area, I, as someone from the countryside, had never been able to see them live. I couldn’t believe how easily I could see them in the U.S. The concert was held in Ohio, a neighboring state to Indiana, at an amusement park. Since it was an outdoor venue, the sound quality wasn’t great, but the volume was so loud that I could feel my skin vibrate. They played many of their famous songs, but they left much of the chorus to the audience. Personally, I would have preferred for the band to sing everything themselves, but I was still satisfied with the experience.

 

Around the same time, I went to a Slayer concert with Jennifer and her boyfriend. The opening acts were Pantera and Sepultura, both of which were acts I would have happily seen on their own. The concert took place at a venue typically used for ice hockey games, so the acoustics were terrible. Most of the songs sounded the same. I had really wanted to hear live performances of Slayer’s "Angel of Death" and "Seasons in the Abyss" in good sound quality, but unfortunately, it wasn’t the case.

 

After moving to Collins, I realized that famous musicians would perform on campus. Bands like Smashing Pumpkins came to perform, but the tickets sold out, and I couldn’t get any. However, I did manage to see George Clinton & P-Funk All Stars. The concert took place in a school auditorium, so it felt strange to see such a performance in that kind of setting, but it was still a valuable experience. I remember that most of the audience were white students, while the Black students stood at the back with their arms crossed, looking uninterested.

 

One of my dormmates at Collins invited me to see De La Soul in Indianapolis, and since I couldn’t pass up the chance, I went along. The venue was a plaza inside a shopping mall, which felt a bit disappointing. Even De La Soul’s members complained about the poor sound system on stage. There wasn’t even a proper stage, and the whole event felt like a small-scale band performance. I remember leaving early because it was so underwhelming.

 

Around the same time, a joint tour featuring Biggie, Wu-Tang, and Snoop came to Indianapolis, so I went with some friends from Collins. However, each artist only performed for about 20 minutes, which left me feeling unsatisfied. There were so many more songs I wanted to hear, but they barely played any of their well-known tracks. While I felt that the live experience wasn’t what I had hoped for, the impressive lineup left a lasting impression.

 

These were the live concerts I attended while living in the dorms. Looking back, I wish I had seen more artists, but at the time, this was the best I could do, and each concert was a valuable experience. Up until this point, I had only seen big-name artists, the kind you’d see on TV, but soon after, I would get the chance to experience an entirely different music scene through the people I met.

 

To be continued.

 

 

eigemann.hateblo.jp